Chapter 5

The Malta Meeting and Eastern

Europe in 1989: How were
they presented by the Media
Propaganda in Czechoslovakia?

Dr. Barnabds Vajda

Key words

year 1989, Eastern Europe, Bush—Gorbachev Meeting in Malta,
political changes, Czechoslovakia, central political newspapers.

Anotation

The year 1989 was the annus mirabilis in the modern history of
Eastern Europe. Who or what was turning the steering wheel of this
historical year? Were it the people of Eastern Europe? Was it Mikhail
Gorbachev and his unprecedented reform attempts inside and outside
the Soviet Union? Was it the government of the US that mastered the
events? Or perhaps there was nobody who could actually forsee and
thus control the landslide developments?

When dealing with 1989 in Eastern Europe, historiography
traditionally focuses on the reactions of the United States, the Soviet
Union, and of course of Eastern Europe, in order to better understand
what was Eastern Europe’s role in the process. In this paper I intend

-71 -



DRr. BARNABAS VAIDA

to look inside Czechoslovakia, this time, however, not at the top of
the political life, but into the contemporary printed press, i.e. central
political newspapers.

This paper researches two things: (i) it surveys the set of events
of 1988/1989 from the perspective of Eastern Europe until the meeting
of G.W.H. Bush and M. Gorbachev in Malta on December 2-3, 1989,
and (i) it outlines some details of the very low level of information
in the contemporary Czechoslovak printed political press which the
people of Czechoslovakia were exposed to during the years 1988/1989.
I ask what ordinary Czechoslovak newspaper readers actually could
know about the events. I assume the level of information among
ordinary Czechs and Slovaks as a key question, since after 1968, this
was the first time in a generation when the vox populi counted.

Rapid changes in Eastern Europe in 1989

The year 1989 was a year of a sweet self-delude. Many Eastern
Europeans thought that their region was once again in the centre of
world history (like in the good old times of the early containment).
To check upon this selfish Eastern European perspective, however, it
is necessary to ask to what extent were the Eastern European ’reform
forces’ indeed masters of their own fate?

To some extent, they were. This can be proved, among others,
if one looks at the unprecedented personal changes within the very
top of the communist elites in all Eastern European countries. It was
typical for these personal changes that they not only took place within
a relatively short time-span but they were orchestrated from inside
the local regimes, by communist insiders, mostly without foreign
interference.

In Hungary, President Pal Losonczi and prime minister Gyorgy
Lazar both ’retired’ on June 25, 1987. Then within a year Janos Kadar
was removed as Communist Party Secretary, and was replaced by
Kéroly Grosz on May 22, 1988. The Hungarian (and also the Polish)
changes took place much earlier than elsewhere in Eastern Europe.

-72 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

To the west from Hungary, and especially to the south from it,
events started to unfold later. In the communist German Democratic
Republic, Erich Honecker was forced to resign only on October 17,
1989, and the East German prime minister Willi Stoph along with his
cabinet resigned only a month later on November 7, 1989, and the
Bulgarian Todor Zhivkov was deposed by Petar Mladenov only on
November 9, 1989.'

In comparision with other Eastern European countries,
Czechoslovakia belonged to those where changes took place late,
perhaps very late. Gustav Husdk, the best local man of the Soviets
after 1968, was suddenly replaced by Milous Jakes as the First
Secretary of the Communist Party of Czechoslovakia. In ten months
time, Cubomir Strougal, Husék’s long serving prime minister left his
office on October 10, 1988. And as if this was not enough, Milous
Jakes, who has hardly been in charge of the Czechoslovak Communist
Party for two years, resigned too on November 24, 1989. Additionally,
both Jake§ and Husadk were expelled from the Communist Party of
Czechoslovakia; the first one on December 17, 1989, the latter in
February of 1990. Their fate was echoed in Zhivkov’s fate as he and
many other East European communists were either immediately or
very soon expelled from their respective communist parties.

Analysis of the contemporary Czechoslovak Press

These were changes of the political landscape to such an extent that
had not been seen since the end of the Second World War. Now we are
inclined to think that the course of events was pretty straightforward
and that everything must have been clear. For the vast majority of
people then, however, the scale of the changes was absolutely not
clear, not even (or especially not!) for those who regularly read Czech
or Slovak political newspapers. For those who used to buy and read
western newspapers (available only in one particular newsagents,

1 See Savranskaya—Blanton—Zubok 2010, xxxi, xxxii, x1, x11, x1ii.

-73-



DRr. BARNABAS VAIDA

at Zahranicna tlac in Bratislava), it was slightly different — but they
surely were only a small friction of readers.”

1989 was a time when Czechoslovak communist politicians were
forced to look into the face of the crowds, and they had to realize that
public opinion as such existed, and they were horrified that it was not
on their side. Needless to say that Czechoslovak public opinion had
been mostly (even if not entirely) shaped by the central television and
central printed press up until late 1989.

The communist press was a tricky one, and commencing
from 1985, there were very significant differences in Eastern
European countries regarding the extent of their freedom of press.
While in Hungary or Poland it was already quite normal to speak
and write freely in public by that time, in other countries such as
Czechoslovakia or Romania, ordinary people hardly sensed the true
nature of the changes that took place in their wider region. Not as if
they were stupid or ignorant. This happened because their communist
leaders othodoxically stuck to their old reflecions, and were cautious
to let out a minimum of relevant political information.

One must not forget that the Cold War was not only tossing
nuclear warheads here and there, but it was also a very serious war
of mass media and propaganda in order to ‘win the hearts and minds
of people’. Media-isolation was one of the major tools of the control
in the communist countries in general. And thus the majority of the
Czechoslovak population in 1989 could only know what was released
(portioned, dripped) by the highly centralized and strictly censured
Czechoslovak television and printed press — and even that was

2 Just to give one personal example about the way how news spread in those
times, and also about the discrepancy between official news and unofficial
gossips: the Husadk—Jakes change happened during a dramatic party meeting in
Prague on December 17, 1987. Typically enough, /ip service carried this news
that very evening. I heard it at my graduation ball in Bratislava from a class-
mate of mine whose father was a member of the parliament in Prague. And yet,
the next day newspapers described the oustation of the No. 1 political leader of
the country as if it had been a steadfast change.

-74 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

wrapped in hardly understandable post-Stalinist language.

Just around 1989, Czechoslovakia was a land of slow reforms or
of no reforms at all. It was a hesitant country where President Gustav
Husak reluctantly announced ‘a reform programme’ a la Gorbachev in
August 1987. And it were the central political newspapers that without
any critical comment announced that the reforms would start only in
1991! In general, ordinary Czechs and Slovaks were practically not
informed about the events that took place around them. Of course,
news on television and articles in the printed press did make such
references to the rapid progresses in the world as well as in Eastern
Europe — however, in a typical way where watchers and readers were
deliberately confused what meant what. This all went down to the
monopoly of the Czechoslovak communist party over the press, and
many witnesses can agree that this censorship was a very strict one in
Czechoslovakia.

Perhaps the most transparent example of this was Mikhail
Gorbachev’s visit to Czechoslovakia in the summer of 1989, when the
orthodox leadership of the country stubbornly asked Gorbachev not
to raise publicly the question of the Soviet invasion (and its political
consequences) back in 1968. Although Gorbachev was warmly
welcomed by crowds in Prague as well as in Bratislava, he indeed
carefully avoided the problem of 1968, exactly in a way as Vasil Bil'ak
wanted it to happen. Bil'ak (who has been a Secretary for ‘ideology
and foreign policy’ of the Central Committe of the Communist Party
of Czechoslovakia since late 1968, practically the second person
in charge of the country after the General Secretary) said that if the
question of 1968 had been raised, it would have been a catastrophe.’
Gorbachev obeyed his loyal comrades.

The cautiousness of Vasil Bil'ak and his comrades was well-
founded. Both the Soviet anaylists and their local comrades knew that
the origin of the troubles back in 1968 was the freedom of the press
(like in Hungary in 1956). In order to survive on the political stage

3 Pesek 2003, 44-45; Savranskaya 2010, 9.

-75-



DRr. BARNABAS VAIDA

without public support, Czechoslovak communist bosses needed a
tough fist over all type of press. And exactly this was what they did
in Czechoslovakia. Sticking to the monopoly of news and sticking to
the central party directives on information, it can be understood why
Czechoslovakia was so rigid on the ‘diversive’ broadcast stations
such as Radio Free Europe. Czechoslovakia was the last Eastern
European country which stopped jamming this radio, and allowing
its correspondents to enter the country only in 1990." Sticking to the
absolute monopoly over news, and the desperate fear from the free
mass media were the reasons why Alexander Dubcek or Vaclav Havel
were totally banned in the Czechoslovak press. It was well known to
many contemporaries how big fuss and anti-propaganda was done
in the Czechoslovak political dailies when, on the turn of 1988 and
1989, Dubéek gave a series of interviews to some foreign medias.’

What is indeed striking is that the centralized Czechoslovak press
faithfully endured to the very end of the communist era. In 1989, there
were two central political dailies in the country: the Czech language
Rudé pravo [meaning: Red Justice] printed in Prague, and the Slovak
language Pravda [Truth] printed in Bratislava, both ‘organs of the
Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia resp.
Slovakia’ (CPCS) as the caption on their title page read.

Not as if there had not been an international column in both
central dailies. In fact, there was a whole page for international news
in both. But one has to carefully understand the ‘smooth’ nature of
the communist Czechoslovak press censorship of the 1980s. Unlike
in the 1950s, when totally open fake propaganda was widespread,
in the 1970s and later the Czechoslovak printed press was more
about keeping ‘sensitive’ things in silence, or slightly distorting or
downgrading them (e.g. to present events as less significant than
they were in reality), or using some cunning dezinformatsia (e.g.
demonization of the political dissent) etc. rather than about open lies.

4 Vajda 2011, 149-151.
5 See e.g. Budapest Weekly Magyarorszag, XXV. No. 36. from September 2,
1988, p. 4.

- 76 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

From these manipulations perhaps demonization was the ugliest. In
February 1989, for instance, Rudé pravo issued a whole-page-long
report in the broadsheet about the Nazi connections of the Havel
family.

Downgrading as a deliberate propaganda tendency was a typical
case about the ‘reforms’ in neighbouring Poland or Hungary. These
news could be found on page 5 in the Pravda, but the way they were
presented is indeed remarkable: the stress was put on the news which
were favourable or similar to the Czechoslovak regime (printed in big
columns at the top of the page), while ‘sensitive’ information was put
into the column headed as ‘From the World’, printed literally in very,
very tiny letters in the right bottom corner of a huge broadsheet page.

Sometimes Pravda was surprisingly sincere. In the November
25, 1989 issue of Pravda, for instance, the daily quoted the words
of Dmitrij Yazov, the Soviet Defense Minister, currently on an
official visit to Austria: “The task of the Soviet troops stationing
in Czechoslovakia is not to intervene in the home affairs of
Czechoslovakia. Czechoslovakia has to sort out its problems on its
own.” And yet, in the confusing editorial context of Pravda, where
readers were deliberately mislead rather than helped to understand the
genuine importance of events, even these quite unanimous news were
misunderstood, or they did not get sufficient attention they should
have. Besides this, there was an unbelievable delay in publishing
important news. E.g. western newspapers had published that “Eduard
A. Shevardnadze [was] confirming last week that Soviet units to be
withdrawn from frontline Warsaw Pact states would take their nuclear
weapons with them” as early as January 1989.° Yazov’s words about
the same issue appeared in the Czechoslovak press with a ten month
delay!

Such and similar news, articles and editors’ comments, were
presented as pure US-USSR relations, as if they had nothing to do
with the declining Soviet power in Eastern Europe; thus they were

6 See e.g. the front page of The International Herald Tribune on January 25, 1989.

-77 -



DRr. BARNABAS VAIDA

minimally confusing if not deliberately misleading. And similarly
misleading were all the other news or interviews regarding the Bush—
Gorbachev meeting in Malta in Pravda. Presenting the words of the
Soviet Foreign Minister Eduard Shevardnadze, the newspaper wrote:
“The meeting at Malta will mean a transition from competition toward
a cooperation in order to liquidate nuclear threat as well as both
environmental and economic crisis — this is our world revolution. It is
not the world revolution that our predecessors were talking about, but
it is a revolution to save the civilisation of the mankind.”’

Hence, this was a very typical way of presentation of the 1989
reforms in the Czechoslovak press: showing even the most surprising
U-turns as steadfast, and normal, and slow change, meanwhile using
the well known communist language (‘our revolution’; ‘saving the
civilization of mankind’) and often playing on the basic instincts of
fear of the readers (‘nuclear threat’; ‘environmental and economic
crisis’). These editorial manipulations and linguistic tricks are
extremely obvious if someone compares these articles to the articles
of a same kind in the contemporary British, Austrian, or Hungarian
press, or even to some Soviet ones. For instance, one can comfortably
look into the early 1989 issues of the Moscow News where totally
open commentaries on the Hungarian reforms and open criticism of
Gorbachev’s policy could be found.

Another trick to cheat Czech and Slovak readers was a
tendentious contextualization of the news. This meant basically two
deliberate procedures carried out by editors. They either put the
‘reform articles’, which contained reference to inner Czechoslovak
events, among the international news, to a place which was an
attractive reading obviously for a smaller audience. The second
editorial trick was distorting the possible message of the news. This
latter happened quite often in Pravda regarding the Malta meeting,
when the stress from the ‘end of the Brezhnev Doctrine’ was pushed
over to the ‘nuclear disarmament’. E.g. Pravda on November 29,

7 Pravda November 29, 1989.

-78 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

1989 wrote: “The meeting at Malta will not be finished in signing
of any prepared document. But it can contribute to the possibility of
limitation of strategic arms.”

After the Malta meeting, on December 4, 1989 Pravda had still
chosen misleading laconism when it briefly announced that “The
discussion [of the two leaders] concerned the situation in Eastern
Europe, the arms control, and the situation in Central America.”
Full stop. Not a word more about the topic which was of historical
importance for all Eastern European countries in general, and for the
lagging behind communist Czechoslovakia in particular.

The historical importance of the Malta meeting could not be
figured out from the daily’s commentaries either. Referring to ‘an
intimate Soviet source’, Pravda presented the major outcomes of
Malta in the following way: “One of the major points on Saturday
was the preparation of an Soviet-American treaty on 50% reduction of
strategic assault weaponry.”

Besides this, Pravda discussed the possibility of Helsinki II, just
before turning its attention to the most important thing: “Both sides
dealt with those changes that have taken place in Eastern Europe on
the economic and political field [in this order], and they expressed
their view that these changes have to be judged sensibly.” The
delegated reporter of Pravda (no name is given in the newspaper)
further on states that “regarding the political developments in other
countries, everybody has to handle its own business”, and “changes
are underway in the West t00”.* So if you were a Czech or Slovak
reader who relied exclusively on domestic newspapers, you could
now that the meeting at Malta was all about some slow and sensible
changes — so you did not have to worry about anything.

We have to stress here the deliberately retrograde nature of the
Czechoslovak printed press (and television too, not analyzed here).
Unlike other progressive Eastern European newspapers of the time,
the utmost conservative voices were heard from Pravda even in

8 Pravda December 4, 1989.

-79 .-



DRr. BARNABAS VAIDA

late November 1989. Vasil Bil'ak (the person who handed over an
invitation letter to the Soviets in 1968) on November 27, 1989 was
quoted asking in the parliament: “Is this a counter-revolution or not?”
Reflecting upon the Czechoslovak mass media, Bil'ak was further
on pondering about the ‘hesitant nature’ of the central newspapers,
stating that “It is absolutely unacceptable that our central political
dailies afford to take up a hesitant, or considering position”. He said
this on November 27, 1989, nearly two weeks after the Berlin Wall
came down and after the beginning of the mass protests in Prague and
Bratislava on November 17, 1989.

Probably not accidentally, but sensing the irreversible processes,
the voice of the Czechoslovak central dailies had slightly changed
after the Malta meeting. December 4, 1989 was a day when Vaclav
Havel was interviewed by both Rudé pravo and Pravda, after a very
long period of dirty criminalization and diabolization of his. Pravda
itself stated at the beginning of the interview with him that “this is the
first interview with you”, and that he should introduce himself since
the Czechoslovak readers and audience do not know much about him.
To which Havel shot back: “If my books could have been published in
the last twenty years, the public would have known me.”

What was told about Eastern Europe in Malta?

In early December 1989, the grand scale of events in Eastern Europe
was pretty clear. It was especially Mikhail Gorbachev who stressed
this issue several times during the official sessions at the Malta
meeting. “The changes underway affect fundamental things” - he
started off the first session, and he repeated his thoughts on the
extraordinary character of the times a couple of times during the
final session: “Now that the whole of Europe is in a period of flux”;
“These changes are deep and historical”; “New phases in European

civilisation and world civilisation”.’

9 All quotation here and later are based on Shifrinzon 2013.

-80 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

The American participants agreed, as Condoleezza Rice recalled
it: “We knew everything was changing in Eastern Europe.” And her
account was more accurate than Gorbachev’s who was deliberately
speaking about the whole of Europe. There can be no doubt that while
Gorbachev was speaking about the whole of Europe, in fact, he meant
the Soviet Union and its rebelling satellites under this term: “Our
main principle from which we proceed is the right of each country
to make its own choices and also the right of nations to change
that initial choice” — as he stated during the last session. To which
president Bush replied: “We don’t differ. Self-determination is a value
we endorse [...] Western values does not mean the imposition of our
sytem on Czechoslovakia, the GDR or Romania.”"

At Malta, Eastern Europe got stressed at the beginning and again
at the very end of the meetings. At the second session (December
2, from 12 a.m. to 1 p.m.) Eastern Europe popped up only after the
leaders having exchanged thoughts on Cuba, Nicaragua, Panama,
Columbia, and the Philippines — only after these the two leaders got
down to Eastern Europe. Again, the fifth session (December 3, from
4:35 p.m. to 6:45 p.m.) began with military and security issues, and
only after these was Eastern Europe dealt with. The most decisive
statement from the Soviet side on Eastern Europe was made during
the final session:

Gorbachev said: “Mr. President [...] I want to say to you and the
US that the Soviet Union will under no circumstances start a war |[...]
The SU is ready no longer to regard the US as an adversary and is
ready to state that our relationship is cooperative.”"

The meeting at Malta was not a moment of frankness on neither
sides. Gorbachev was desperately trying to spare as much from
the ’sinking Eastern European ship’ as he was able to. In order to
keep his face, he was ready to compare uncomparable things. When
speaking with President Bush about the situation in the Philippines,

10 Shifrinzon 2013.
11 Shifrinzon 2013.

-81-



DRr. BARNABAS VAIDA

Gorbachev was pitifully playing on words: “[Like in the Philippines]
In Eastern Europe there are governments legitimately elected [sic!],
that are now being replaced. The question is in Eastern Europe it
is prohibited for Soviet troops to intervene. All now is interrelated.
Some now are seeing that we are not performing our duty [sic!] to our
friends. But we have not been asked. [sic!]” To which he later added
less vehemently: “I agree — peaceful change [in Eastern Europe] is
the way. Our poisition is non interference.” And President Bush was
ready to offer his own consession in return: “We will do nothing to
recklessly try to speed up reunification [of Germany].”

In order to keep up the impression of a stable control over
Eastern Europe (a well known Soviet technique during the Cold War),
Gorbachev was twisting and distorting the facts during the sessions of
the Malta meeting. Among others he said that “peoples democracy is
developing”, and was making deep philosophy about the defeat of the
Soviet Union, arguing that “the methods of the cold war were defeated
[and not the Soviet Union itself]. We are aware of that defeat, and the
man in the street is more aware than anyone.” Gorbachev was making
verbal tricks, including continuously downplaying the importance of
Eastern Europe: “Easter Europe’s share in the world economy is not
much, but look how the world is watching what is happening there.”
And yet again, he was either quite off or he was simply repeating
the well known propaganda slogans: “Comecon is looking to make
changes to make it more compatible with the world economy.”

One of Gorbachev’s most cunning tricks was to whip up
President Bush’s appetite for the region. During the last session
he repeatedly argued for the need of the United States to remain
in Europe: “the acceptance of your role is a basic point with us”,
and “we also want the US to stay in Europe. The US is a European
power.” To which words President Bush could only agree with
some reservations: “What I meant was that we haven’t been
that close to Eastern Europe but want to become closer without
damaging Soviet interests.” Probably this is the reason why Joshua
Shifrinzon described the situation at Malta as “competing US —

-82-



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

USSR agendas™."”” Judging from the way the leaders conducted their
dialogues at Malta (offensive Gorbachev, cautious Bush), it was a
situation comparable to a situation when two cowboys are sitting in a
saloon drinking whisky together after a duel they have just survived.

Most of the times spent at Malta, other topics were much more
important than Eastern Europe. Typical was the third session, when
besides Lebanon, Gorbachev’s visit to the Pope, the tactical nuclear
weapons, the issue of reducing the number of personnel deployed
on foreign territory, the question of chemical weapons, the German
re-unification, etc. Eastern Europe was not even dealt with. Judging
from the transcript of the Malta meeting, for Gorbachev there were
two major meritorial issues. First was the desperate state of the Soviet
economy. Bush was not shy to touch upon this: “I want more trade
and investment between our two countries”, to which Gorbachev
gladly responded: “That is exactly what we favour.”"” The second
major issue which was politically extremely important for the Soviet
leader was to gain the support in the form of a political statement
from the US president “for what we are doing”. And the American
president was glad to give his support several times during the Malta
meeting.

Conclusions

If people read only the central political newspapers, then
Czechoslovak readers knew very little about the fundamental changes
in 1989. Among others they could not know that Mikhail Gorbachev
miscalculated the situation in their region. Eastern Europeans did not
know that Gorbachev was not sufficiently briefed on Eastern Europe.
As a great fan of eurocommunism'’, Gorbachev believed that
unreformable systems in the region could be reformed. He was totally
unaware of the egoism among the Eastern European communist

12 Shifrinzon 2013.
13 Shifrinzon 2013.
14 Savranskaya 2010, 13.

-83-



DRr. BARNABAS VAIDA

leaders, whose nationalism and mutual hatred was hiding under jovial
smiles at every fraternal meeting initiated by the Soviet comrades.
In reality, Eastern European comrades have always had different
economic motivations, and by mounting pressure on their economy,
they became more and more selfish.

Gorbachev miscalculated the growing pro-Western orientation of
Eastern Europe, too. He relied on his aging fellow-leaders, and he did
not get the point that every buying panic, every devalued currency,
every riot, every increas in energy price was a potential landmine
under the structure of local pocket-communism. He was certainly
informed about the most common demands made by the marginalized
political dissent (such as more democracy, giving up the monopoly of
political power, freedom of speech, etc.), but he did not understand
their importance in the Eastern European context. On the contrary,
even in late 1989 he still used singular (’party’) when speaking about
Eastern European political systems. Gorbachev was not aware of the
hidden pro-Western attitudes (old and young alike) of the peoples in
Eastern Europe. He did not understand that throughout the whole of
Eastern Europe even a rock concert could serve as a protest against
the political system, and thus could create a challenge to local leaders.

The Soviet leader underestimated the suggestions from his
adviser Georgy Shakhnazarov who offered him a “thoughtful strategic
approach toward Eastern Europe”."’ He seems to be not attentive to
this voice. Or if he was, it was too late. As Svetlana Savranskaya
states, Gorbachev received the first memorandum to have a new
strategy on Eastern Europe only on June 16, 1989."

Yet, Gorbachev did not act totally ad hoc regarding Eastern
Europe. He undoubtedly made some cautious steps to prepare his
communist fellow-leaders to get ready for change. It is known now
what he told the communist leaders at Konstantin Chernenko’s funeral
in mid-March 1985, as Chernayev recalled it: “He told them that from
then on there was no more Brezhnev Doctrine, that kindergarten was

15 Quoted by Savranskaya 2010, xxxiv.
16 Savranskaya 2010, 9.

-84 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

over.”'” And he repeated the warning, among others at a meeting with
the ambassadors of the communist countries, on March 3, 1989, when
he explicitly told his audience once again that the Soviet Union will
not interfere in their domestic policy. Did the ambassadors and their
aging communist bosses at home understand the point? Probably yes.
But here Gorbachev was mistaken again. He assumed that Eastern
European leaders were in firm control of events. In reality, they were
not, or only by pure force.

Finally, Gorbachev’s blindness was mixed with some cynicism.
This was quite apparent in his statements about the economic relations
with ‘fraternal’ countries. On the one hand, even in 1989 he insisted
on improving the Council of Mutual Economic Assistance (CMEA),
and he assumed that, after the political changes, Eastern European
countires would follow as reformed socialist states." Not surprisingly,
he believed in the Soviet model; but rather surprisingly in late 1988 and
1989, he called the Soviet ruled community a ‘socialist commonwealth’
— a rude and cynical euphemism for anybody who had to queue for
hours for a kilo of banana at the groceries. On the other hand, however,
in his inner circles Gorbachev preferred the needs of his own country.
While not good enough in knowing Eastern Europe, in economic issues
he became a realist, stating that “in our relations with the CMEA,
we have to take care of our own Soviet people first”."” In this sense,
Gorbachev was following in the footsteps of Stalin, Khrushchev and
Brezhnev who have all given preference to the great Russian interests.

Perhaps the most cynical remark was “the kindergarten is over”
comment, made by him at a meeting with Foreign Ministry officials
and ambassadors in May 1986: “The time when we helped them
[Eastern Europeans] to form their economy, their parties, and their
political institutions is past [...] We cannot lead them by the hand to
kindergarten as we would little children”.”” But what a ‘kindergarten’?

17 Quoted by Savranskaya 2010, 5.
18 Savranskaya 2010, 7-8.

19 Quoted by Savranskaya 2010, 16.
20 Quoted by Savranskaya 2010, 7.

-85 -



DRr. BARNABAS VAIDA

Gustav Husdak, Janos Kadar and all the company of local Eastern
European communist bosses were raised by Soviet experts, and it was
the Soviet Union which had accustomed them to blind obedience.
The Soviets Union picked, kept and bred these people, despite their
unpopularity in their respective countries, and the Soviets could
comfortably rely on these Soviet-installed regimes.”' These local
communists were members of the same class in the ’kindergarten a la
Soviet Union’.

kokok

This study was prepared in a frame of a VEGA project based at
the History Department of the University J. Selye. The title and the
registration number of the project is: VEGA 1/0158/14: Forms of

Political and Media Propaganda in Central Europe, Czecho-Slovakia
and Hungary (1938-1968)

Selected bibliography

Békés, Csaba (2010): East Central Europe 1953—1956. [Volume
I, Chapter 16] In: Leffler, Melvyn—Westad, Odd Anne (eds.): The
Cambridge History of the Cold War. Cambridge University Press.

Békés, Csaba (2010): Magyarorszag, a szovjet blokk és a nemzetkozi
politika az enyhiilés idoszakaban 1953-1991. Akadémiai doktori
értekezés. Budapest: 2012. Kézirat/Manuscript.

Benkes Mihaly (2001): Szuperhatalmak kora 1945—1992. Budapest:
Korona Kiado.

Benziger, Karl (2008): Imre Nagy, Martyr of the Nation. New York:
Lexington Books.

Borhi Laszl6 (2009): A nyugati nagyhatalmak és Kelet-Ko6zép-Eurdpa
1945 utan. Vilagtorténet 2009 6sz-tél, 3-21. p.

21 Savranskaya 2010, 5, 10.

-86 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

Biky Barna (2008): Visszapillantas a hideghaborura. Budapest:
Balassi Kiado.

Fischer, Ferenc (2005): A kétpolusuvilag 1945-1989. Budapest-Pécs:
Dialog Campus Kiado.

Frank, Tibor ed. (2007): Gyarmatokbol impérium. Magyar kutatok
tanulmanyai az amerikai torténelemrdl. Budapest: Gondolat Kiado.

Gaddis, John Lewis (2006): Studena vojna. Bratislava: Slovart.

Halmosy, Dénes (1985): Nemzetkozi szerzodések 1945—1982. Budapest:
Kozgazdasagi és Jogi Konyvkiado—Gondolat Konyvkiado.

Heimann, Mary (2009): Czechoslovakia — The State that Failed. New
Haven & London: Yale University Press.

Hurst, Steven (2005): Cold War US Foreign Policy. Key Perspectives.
Edinburgh: Edinburgh University Press.

Ivanickova, Edita (2002): Integracia v bipolarnom svete. Politika a
ekonomika po roku 1945. Historia revue 2/1, 22-25. p.

Kadar Lynn, Katalin ed. (2013): The Inaguration of Organized
Political Warfare. New York: Helena History Press.

Kalmar, Melinda (2013): Torténelmi galaxisok vonzasaban.
Magyarorszag és a szovjetrendszer 1945-1990. Osiris Kiadd, Budapest.

Kiss J., Laszl6 (2003): Globalizalodas és kiilpolitika. Budapest: Teleki
Laszl6 Alapitvany.

Kruzliak, Imrich (2006): Zapadné rozhlasové stanice v boji za slobodu
a demokraciu. Pamit’ naroda 3/2006, pp. 92-101.

Magyarics, Tamas (2006): Az Egyesiilt Allamok biztonsagpolitikdja
a hideghaboru elsé évtizedei alatt. No 56. Budapest: Teleki Laszlo
Intézet, Kiilpolitikai Tanulmanyok K&zpontja.

Michalek, Slavomir (2011): Ceskoslovenskd informacnd sluzba v
USA. In: Historiciké stadie k Zivotnému jubileu Herty Tkadleckove;j.

-87-



DRr. BARNABAS VAIDA

Ed. Miroslav Danis, Eduard Nizinansky. Bratislava: FiF UK, 46-57.

Mingst, Karen A. (2012): A nemzetkézi kapcsolatok alapjai. Budapest:
Napvilag Kiadé.

Németh, Istvan (2004): Europa 1945-2000. A megosztastol az
egységig. Budapest: Aula Kiado.

Ostermann, Christian F. ed. (2001): Uprising in East Germany 1953.
Budapest: CEU Press.

Pesek, Jan ed. (2003): Aktéri jednej éry na Slovensku 1948:1989.
Personifikécia politického vyvoja. PreSov: Vyd. Michala Vaska.

Pons, Silvio—Romero, Federico eds. (2005): Reinterpreting the End of
the Cold War. Issues, interpretations, periodizations. London - New
York: Frank Cass.

Rainer, M. Janos — Barath, Magdolna eds. (2000): Gorbacsov
targyaldasai magyar vezetokkel. Dokumentumok az egykori SZKP és
MSZMP archivumaibol 1985-1991. Budapest: 1956-0s Intézet.

Révész, Béla (2005): Documents on the dictatorship and the cold
war in the Hungarian archives. Acta Juridica et Politica, LXVII / 17,
Szeged.

Romisics, Gergely (2009): A lehetetlen miivészete. Diplomacia,
erdegyensuly és vetélkedés a klasszikus realizmus elméletében.
Budapest: Osiris Kiado.

Roucek, Joseph S.—Lottrich, Kenneth V. (1964): Behind the Iron
Curtain. The Soviet Satellite States, East European Nationalisms and
Education. The Caxton Printers, Ltd. Caldwell, Idaho.

Savranskaya, Svetlana—Blanton, Thomas—Zubok, Vladislav eds.
(2010): Masterpieces of History. The Peaceful End of the Cold War in
Europe 1989. Budapest—New York: CEU Press.

Shifrinzon, Joshua R. Itzkowitz: The Malta Summit and US-Soviet
Relations: Testing the Waters Amidst Stormy Seas. In: Woodrow

- 88 -



THE MALTA MEETING AND EASTERN EUROPE IN 1989

Wilson Center for Scholars, Washington, CWIHP e-Dossier No.
40, 2013. Link: http://www.wilsoncenter.org/publication/the-malta-

summit-and-us-soviet-relations-testing-the-waters-amidst-stormy-seas
[2014.06.27.]

Shultz, Richard H.-Godson, Roy (1984): Dezinformatsia. Active
measures in Soviet Strategy. Washington: Pergamon-Brassey’s.

Skardon, Philip C (2013): 4 Lesson for Our Times. Bloomington:
Author House.

Smigel’, Michal ed. (2007): Radikdlny socializmus a komunizmus na
Slovensku (1918-1989). Banska Bystrica: Katedra historie FHV UMB.

Tuma, Oldfich—Prozumenschikov, Mikhail-Soarres, John—Kramer,
Mark (2014): The (Inter-Communist) Cold War on Ice: Soviet-
Czechoslovak Ice Hockey Politics, 1967-1969. Cold War International
History Project, Working project No. 69. February 2014.

Vajda, Barnabas (2011): Egy szabad hang Kelet-Europaban —
A Szabad Eur6pa Radié tevékenységérdl a hideghéboru alatt.
Dunaszerdahely: Nap Kiado.

Young, Glennys (2012): The Communist Experience in the Twentieth
Century. New York—Oxford: Oxford University Press.

-89 -



